lördag 4 december 2010

Bowling å julgodis

Lördagen har jag tillbringat med en god vän å våra barn, vi började dagen med att mötas upp vid Strike i Örebro för lite bowling.
Gick väl inte så där jätte bra för mig men det var bara för att jag lät M vinna för han blir så sur annars (hans egna ord) nä hur som helst så var det jätte kul å barnen fick in stilen till slut även om jag tror att dom hade lite ont i fingrarna av dom tunga kloten..
Var en aning nervös för att det skulle bli några brutna fingrar det blev det nämligen när sonen hade bowlingkalas, första slaget som hans klasskompis skulle slå snubblade han å ramlade men släppte inte klotet utan det landade direkt på fingret...stackarn blev en tur till sjukhuset istället för å få vara med på kalas.
Men idag höll alla fingrar, var väl möjligtvis min ischiasnerv som tog lite stryk men lite smärta får man tåla, frågan är bara om jag tar mig ur sängen i morgon *pust*






Sen tog vi vägen förbi affären för å handla nått vi kunde laga mat av å så vi hade ingredienser till vårat bakande, nu är det inte det lättaste å handla med 1 förvirrad vuxen(jag) som inte kan räkna upptäckte vi!! å 3 stycken barn som far runt som yrväder i affären men vi lyckades få med oss det vi skulle. Ja utan dom 2 påsarna med flagad mandel som jag inte kunde räkna ut att vi skulle ha, det är inte lätt med recept å dubbling eller fyrdubbling då slog det stopp i hjärnan... men det löste sig ändå :)

Väl hemma så bänkade vi barnen vid tv:n så vi vuxna kunde laga mat ifred eller Mattias lagade mat å jag var mest i vägen *garvar*
inte lätt med ett kök som man inte hittar i och som dessutom är ganska litet, men vi lyckade i alla fall fixa till en god måltid med kyckling å ris med currysås MUMS passa bra
med lite energi till vi skulle börja med julgodiset.




Hade bestämt oss för å baka Leilas rockyroad och Wienernougat, började med wienernougaten å det gick ju bra...eller jag trodde det tills jag inser att jag har haft i för lite flagad mandel men jag tror att godisarna kommer bli uppätna i alla fall å omgång nummer 2 var helt rätt gjord så det är väl den jag får bjuda på till julafton dom andra godisarna kan sonen få äta upp.. tror inte han blir ledsen för det ;)
Dagens mesta skratt måste ha varit när Mattias skulle hälla ut dumle kolorna för vi skulle ta bort pappret på dom å han häller dom i bunken som är rester av chokladsmet i...ja ja det kan ju inte bli rätt jämt..

Måste säga att jag tycker vi skötte oss galant i köket men vi undrade efter ett tag vart barnen var vi trodde väl att vi skulle baka julgodis med dom...den enda gången vi hade lite hjälp av dom var när det skulle skalas pistagenötter sen försvann dom igen.
Men dom dök upp med jämna mellanrum men inte för å hjälpa oss utan för å smyga åt sig marshmallows, dom små rackarna :)




Det är jobbigt å baka så det fanns inte mycket ork kvar när vi var färdiga utan det blev soffan, men ack så trevligt med lite gitarrspelande och gissande på vilka låtar som han spelade, tyckte jag gjorde bra ifrån mig var faktiskt inte många låtar jag missade på.
Glömde till å med bort att jag inte sjunger å tog väl ton å stämde in i sången ibland...hm hur gick det till nykter å allt...ja ja mest synd om dom andra som behövde höra eländet ;)

Nu ska det laddas om för i morgon är det bästa söndagen..... stallet å lilla Tetino *längtar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar