tisdag 23 november 2010

New York♥

Äntligen var det onsdag å dax för den inbokade New York resan med Lotta, Sussie och Annika.
Blev upp hämtad strax innan 8 för bilfärden upp till Arlanda, gick utan några tokigheter.
Checkade in våra väskor som inte vägde så mycket (då i alla fall) och sen var det bara å vänta på flyget.
Flygresan var stundvis väldigt skumpig så dom andra 3 brudarna mådde nog lite illa när vi väl kommit ner på marken.
Väl nere på marken var det dax för oss att ta oss genom säkerhetskontrollen, var nog alldeles svettig när jag kom fram till polis/vakt mr stoneface..
Han började med sina frågor Why are you here? When are you going home?...so far so good..
sen kom frågan What do you do for living..., å då blev jag en aning ställd men svarade Ericsson å då ville han veta vad exakt jag jobbade med där.... å det var väl ungefär där som jag fick hjärnsläpp å inte kunde komma på vad mitt jobb heter på engelska, började treva efter rätt ord å sa väl nått om golv.. å då säger han med en aning förakt på rösten DO YOU MOP THE FLOOR?? nä jag städar inte golven.. lyckade i alla fall ta mig igenom till slut bara en aning svettig..
Även grannfrun gjorde succé kan jag tro när hon försökte förklara att hon jobbade på kindergarden, oförstående vakt, varpå S försöker förklara att det är barn mellan 0-12 år som hon försöker lära saker.... you teach??? YES i´m a teacher... inte alltid så lätt å hitta rätt ord ;)



Vi vart haffade av en taxi chaufför som verkade helt okej, så han samlade ihop oss med några andra så vi skulle bli fullbil (minibuss tänkte vi) men när han kommer körandes så är det med klass å stil i en Hummer Limousine H3 lite häftigt var det är ju inte ofta man får den chansen till lite glitter å glamour i livet.
Han var dock en aning fundersam till vart vi skulle bo...Chinatown??? why you going to chinatown?? har en känsla av att det inte är så ofta som turister med europeisk bakgrund åker till chinatown..lite oroliga blev vi.. Men hotellet var kanon å vi tänkte ju inte hänga där utan det var ju mer shopping som stod på önskelistan..

Klockan var ca 20,00 NY tid men förr oss så var ju klockan 02,00 så vi var ganska trötta allihopa å ville bara ha lite mat innan det var dax för sängen å efter som vi var trötta så tog vi en restaurang som låg nära där vi bodde å det blev en kinaresturang (konstigt vi bodde i chinatown!) å det dög mest till å bli så mätt så man klarade sig till det var frukost.


Vaknade redan före 7 så vi var snabbt iväg på morgonen fast vi var 4 tjejer som skulle göra oss klara så man kan om man vill (kan också bero på att det inte spelade nån roll hur vi såg ut eftersom ingen känner oss)
Hittade ett kanon frukost ställe som vi sen åt på 2ggr till.
Jordgubbs smoothie och bagel med creem cheese och till det massa kaffe blev det första frukosten. Dom andra blev det Belgiska våfflor med färsk frukt, å granola med yoghurt..MUMS!!


Första dagen efter vi kommit dit så skulle vi ta en tur till Century 21 en stor outlet med märkes kläder å den affären låg bredvid där World Trade Center var så vi passade på att gå in i minnesbutiken å kolla lite.
Dom håller på att bygga upp den nya parken där tornen stod och det kommer bli 2st fontäner/pooler där grunden på husen var, tror det kommer bli fint värre.
Efter den shoppingen så tog vi oss till baka till manhattan å såg till att vi hade räddat kvällen, vi lyckades få tag i biljetter till musikalen Mamma Mia på Winter Garden Theatre, den var verkligen jätte bra men tyvärr så tror jag inte vi riktigt kommit in i rätt tidszon än så det var en del gäspningar.



Undertiden vi passerar några sevärdheter så har våran alldeles egna guide Annika alltid nått lärorikt att säga, tycker att det var ett väldigt trevligt sätt att få lite historia inlärd eftersom det uppenbarligen inte lyckades att få in det i hjärnan när man gick i skolan... Tack Annika..

Annars så bestod våra dagar av shopping på diverse roliga affärer, när vi kom in på Victoria´s Secret (underkläder) så ropar Sussie att hon kommit till himlen å i den himlen så tillbringade vi nästan 3 timmar...
Jag å Sussie besökte Victoria´s Secret själva för dom andra brudarna hade lite andra planer, dom var å bokade tid för tatuering som dom gjorde senare på eftermiddagen där av champagneflaskan som var för å fira att dom vågade.
Är lite avundsjuk att jag inte hade ritat färdigt motivet till den tatueringen jag vill göra för det hade vart kul å fått den gjord av dom killarna, dom var grymt duktiga :)

En av dom roligaste kommentarerna fällde en av brudarna när vi skulle vinka till oss en taxi å det stannar en svart bil av nått amerikansktmärke å vi har hört att man ska bara åka med gula taxi bilar så när han frågar om vi vill ha taxi så säger hon att ja men vi vill ha en gul, han svarar Men jag e ju gul... hon svarar -No you´re BLACK å det roligaste av allt var att det var en "neger" (ursäkta ordvalet) som körde, tror att vi skrattade så vi grina när hon kom på hur dumt det lät..



Här kommer lite blandade bilder....






Har i alla fall bestämt mig!!! jag har öppnat ett bankkonto där det ska sparas pengar till mina drömmar vad det än må vara.... Motorcykelkort, island på hästryggen(min 40års-present) skaffa egen häst, resor till solen...ja listan kan göras lång så det är bäst å börja spara :)
-
Tack Annika, Lotta å Sussie för att vi hade så grymt kul å att det är så otroligt enkelt att umgås med er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar