onsdag 8 september 2010

Riga


Dax för en resa till RIGA, spännande hade aldrig varit där.
Skulle vara mina föräldrar och min son å jag, men nu så var pappa magsjuk så han blev kvar hemma ,jätte tråkigt..
Vi tog oss till Örebro därifrån skulle vi åka buss, en sak som förundrar mig och jag kommer säkert trampa på nåns onda tå när jag säger... utrota alla rökare!!! höll på å bli galen på alla rökare som skulle ut å röka varje gång bussen stannade å tog upp folk å inte nog med det hur j...vla illa luktar det inte i bussen sen då, kan tycka att jag som inte röker inte ska bli tvingad till massa rök.... på det sättet var det tur att inte pappa var med eftersom han blir super dålig direkt av rök...

Men vi kom fram i alla fall och fick gå på båten på en gång å in å kolla in hytten, spännande tyckte sonen. Var en fin 2 bäddars hytt.
Vi hade beställt buffé till första sittningen så det var nästan på en gång, tyckte dock inte att maten var så jätte bra, visst det fanns å äta men när vi åkte med GALAXY så var den buffén mycket bättre... men vi blev mer än mätta å nöjda.

Förstår inte att det alltid ska hända massa konstiga saker när jag är nån stans.....
Vi sitter i hytten en sväng efter maten när nått larm drar igång å tjuter (ja ha nu sjunker vi!!) CODE BLUE ropar dom i högtalaren å sen nått med besättningen och nån helikopter...
JA HA ska dom rädda besättningen först?? eller?? Sen visar det sig att det troligtvis är nån som är väldigt sjuk å måste transporteras från båten i helikopter...
Så då kunde vi fortsätta ha trevligt.

Upp tidigt på morgonen för en dag i Riga, fick hoppa på bussen å så skulle det bli lite sightseeing
men först så skulle vi till en VIN å SPRIT butik, måste säga att där förvånades jag för andra gången denna resa över vad folk har som prio.....
För mig så är det ju inte livsviktigt å handla en å annan vin flaska några kronor billigare än hemma... hm ja det skulle ha varit, Christian Audigier vinet för att det var en så snygg flaska med rosor å dödskallar... men nu köper jag inte ett vin för 200:- flaskan bara för att den är snygg!!
Men jag förstår inte hysterin kring detta, men jag handlade jag med men jag skrattade åt min lilla låda när dom andra kom med hela kundvagnar med sprit...

Men efter sprit butiken så gick vi till en jättestor marknad med allt möjligt, ganska kul å kolla å ville man handla så är det ju otroligt billigt. Vi åt pizza och drack dricka 3st personer för 150:-
Sen var det dax att bege sig hemåt.
Kan säga att jag var ett vrak när jag kom hem somnade i soffan klockan 21 vaknade strax innan 22 och bytte bara från soffa till säng å där sov jag tills klockan 11 i morse...då är man nog i behov av att sova...
Men nu väntar 2 underbara nätter på mitt jobb sen är det helg igen :)



Dom här skyltarna får avsluta det här inlägget, tycker dom e roliga å jag ångrar att jag inte köpte dom. Men det kommer väl fler tillfällen...

5 kommentarer:

  1. Hej Ullis
    Jag var på samma båt som dig, det var lite dramatik, det där med helikoptern. försov mig ordentligt, när jag steg av båten hade jag bara en dryg timme på att göra Riga, hade inte växlat några pengar, men hittade en taxi som körde mig till gammla stan för en Svensk 100:- sedel, vi åkte först till ett växlingskontor (väldigt litet) och sedan körde han vidare till en liten lunch resturang, vi kom överens om att han skulle vänta medan jag åt. Dom hade 10 - 12 olika rätter i en glasdisk och du pekade bara att du vill ha en sån och en sån. Jag valde en fiskfile och en fylld fläsksnitsel har ingen aning om med vad, men gott var det, det var bara lite synd att jag inte lyckade hitta typ potatis. Sedan åkte vi tillbaka och kille körde runt och visade sevärheter och berättade på förvånsvärt bra Engelska historer. Det var min blixtvisit i Riga, det kostade 250:- och det var värt varje krona. Jag hade en måltidskupong som jag inte hade använt så jag var tvungen att avrunda kvällen med en oxfile på båten, den var nästan rå i mitten som jag hade bestält den och den var väldigt god. Nästa gång kommer jag att en väckarklocka som fungerar. :-]

    SvaraRadera
  2. Själv använder jag mobilen som väckarklocka då kan man minsann inte sova vidare i den oljudet ;)

    Av ren nyfikenhet hur hittade du min blogg?

    SvaraRadera
  3. google, "helikopter riga sjuk", du kom upp som första resultat. Åkte med Cinderella på Torsdagen, var hemma i Västerås på Fredagen, vilade Lördagen, åkte ut till Riga på Söndagen, var hemma igen på Tisdagen, hade en gratis resa idag med Cinderella men var ganska sliten så jag skipade mitt rekordförsök med tre ggr. Östersjön på en vecka. :-)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag köpt en segelbåt, jag haft en tidigare, (POP16)för 12 år sedan, FRIDA är betydligt större och mera sjövärdig (5,40*2,0 m ) om allt går som det ska kommer jag och en kompis som är delägare i båten att försöka att ta oss till Mariehamn för egen maskin (segel) nästa sommar. Riga får nog vänta, vill du haka på ?.

    SvaraRadera
  5. Nämen där ser man var ju synd jag inte såg den här kommentaren lite tidigare då kanske jag hade haft en kanon sommar på sjön :D

    SvaraRadera